The Great Gatsby .

on

Cred ca am o saptamana de cand tot spun ca ma apuc sa scriu articolul acesta . Dar, de fiecare data deschid pagina, scriu titlul, si apoi .. pauza . Problema nu ar fi ca duc lipsa de idei si nu stiu ce sa spun, ba din contra, am o gramada de idei si nu stiu cu care sa incep .

 

Vezi tu, trailer-ul asta era de cateva luni inaintea fiecarui film pe care il vedeam la cinema. Prima, a doua , a treia oara cand l-am vazut, chiar nu ma tenta deloc. Avandu-l pe Leonardo DiCaprio in rol principal, chiar nu-mi suna bine deloc. Eu am o problema cu el inca de cand am auzit prima data de Titanic. Spun ca am auzit de el, fiindca nu m-am uitat niciodata. Era prea mare valva in jurul lui, prea multi fani, prea multe metafore , si sa nu mai spun ca era dat de aproape doua ori pe an la tv. Si cum fac eu de obicei, daca imi lauzi un lucru prea mult, inseamna ca ceva nu e bine, si de-al naibii nu vreau sa fiu in rand cu restul. Revenind la Gatsby, cu timpul m-am lasat parca capturata de soundrack-ul filmului, de culori, de luxul ce aparea in secvente, imbracamintea .. si mai ales, eram curioasa sa aflu ce insemna de fapt ” <You can`t repeat the past .. > , < Can`t repeat the past ? Of course you can .>” De atunci m-am uitat la trailer de peste 30 ori. Atat de nerabdatoare eram. Dar numai la trailer-ul asta, avand in vedere ca mai sunt 2 oficiale . Acesta imi trezea interesul, acesta era cel care m-a cucerit.Iar saptamana trecuta, in sfarsit a aparut in cinema si bineinteles ca am fost printre primii care l-au vazut. Norocul meu, ca si al meu iubit era curios in privinta filmului, si astfel am mers impreuna si am avut cu cine discuta apoi despre film.

Pe durata filmului, nu prea am vorbit. Singurele lucruri pe care le-am spus au fost ” uite, cat lux ..”  si  ” bitch..” . In rest, am stat cu sufletul la gura, asteptand sa vad ce mai urmeaza, si mai ales, ma rugam sa nu se termine prea repede. Filmul a durat putin peste 2 ore. Dar nici nu am bagat de seama cum a trecut timpul. Eram prea captivata de poveste.

Daca stau sa recapitulez putin, e vorba de un tanar scriitor,Nick Carraway care din cauza lipsei banilor ajunge sa lucreze pe Wall Street, ca si broker, mai apoi fiind cel mai bun prieten al excentricului milionar, Gatsby. La inceput se pastreaza misterul asupra identitatii lui Gatsby, nimeni nu stie cum arata, cati ani are, de unde are atatia bani,etc. Toti stiau doar ca in fiecare weekend, se dadea o petrecere mare la conacul lui , unde putea veni oricine, din orice clasa sociala : bogati, senatori, liceeni, muncitori, oricine, toti putandu-se bucura de acelasi tratament. Mega petreceri, pline de fast , culoare, muzica , artficii, bautura  din belsug. Si toate acestea aveau un singur scop : speranta ca la una dintre petreceri va veni si marea lui iubire, Daisy Buchanan .Oricum, nu are rost sa stau sa povestesc filmul, voi strica tot farmecul.gatsby

Dar unele idei mi-au atras atentia in mod special. De fapt, doua, dar care sunt strans legate una de cealalta.

In primul rand, Gatsby, nu a fost mereu Jay Gatsby. Era James Gatz, fiul unor “muncitori de pamant”, sarac, care mereu visa la o cu totul alta viata. Trecand prin multe aventuri ce aveau sa-l transforme intr-o cu totul alta persoana si sa-i schimbe viata, ajunge sa faca parte din armata, si apoi sa o cunoasca pe Daisy. Este trimis la razboi, iar la sfarsitul acestuia, in loc sa se intoarca la iubita lui, a preferat sa mearga sa stranga bani pentru a-i oferi o viata lipsita de griji. Dar, asa cum sunt toate femeile, s-a indragostit de un “jucator de polo”, Tom Buchanan, mostenitorul unei mare averi, care a cucerit-o cu un sirag de perle de 30.000 de dolari. Evident, urmeaza nunta mare si 5 ani de casnicie trec intr-o secunda, si ajungem la momentul in care Gatsby e un mare om de afaceri ce doreste sa-si ia iubita inapoi. M-a impresionat faptul ca, oricat de puternic si de influent era, la vederea ei se purta ciudat. Era timid, scapa lucruri, era ca un adolescent . Dar, orice om puternic are o slabiciune, iar a  lui purta numele de Daisy. Atatia ani s-a straduit sa-si cladeasca o avere, un renume, totul pentru a fi sigur ca ea va fi incantata .  Iar in final, aceasta in tradeaza in cel mai marsav mod posibil. Arunca vina unui accident soldat cu moartea unei tinere (care de fapt era amanta sotului sau) in carca lui Gatsby. Bineinteles, ca un om indragostit si lipsit de minte, orbit de iubire, e bucuros sa accepte vina, numai sa stie ca ea e in siguranta. Si spera ca in final vor fugi impreuna. Dar ea, ca o lasa, a preferat sa fuga, fara macar a-l anunta. In final, Gatsby moare, ucis de sotul victimei accidentului. Dar oarecum mi s-a parut ca moare fericit. Pentru ca inainte de a fi ucis, cu doua secunde inainte, suna telefonul. Iar el era plin de speranta ca la capatul celalalt al firului e Daisy, mai ales ca majordomul rostise ” Dl Gatsby se va bucura mult ca ati sunat .. ” , nicidecum nu se gandise ca va sfarsi astfel. Desi la telefon era bunul sau prieten Nick, el a murit impacat, ca Daisy il sunase, asa cum ii promisese.

Femeile .. right ?! Oricate ai face pentru a le fi pe plac, oricat de mult te-ai sacrifica pentru ele, niciodata nu va fi indeajuns.  Si oricat de mult ar jura ca te iubesc, niciodata sa nu fii prea increzator in ele. Iar cand Gatsby a murit, nici nu s-a obosit sa-i trimita o floare, daramite sa mearga la inmormantare.

Mi-am dat seama pe parcurs si de  intelesul dialogului dintre Jay si Nick  ” <You can`t repeat the past .. > , < Can`t repeat the past ? Of course you can .> . Tanarul Gatsby nu se multumea doar sa-si tina in brate iubita, sa-i declare marea ei iubire si nici macar doar sa fuga amandoi in lume. El voia ca aceasta sa-i spuna lui Tom,sotul ei, ca nu l-a iubit niciodata, ca in inima ei era doar el . Tot acest moft al lui, avea si un motiv destul de intemeiat ,parerea mea . Era nevoie ca ea sa marturiseasca ca nu si-a iubit niciodata sotul, ca statea cu el doar pentru a nu fi singura, ca inima ei era a altuia. Si abia apoi, puteau sa-si continue povestea de iubire, de acolo de unde au lasat-o in urma cu 5 ani.  Credeti ca a spus-o ? Ei bine, da. Dar a mintit. I-a iubit pe amandoi in acelasi timp. Iar asta nu i-a placut tanarului nostru erou.. ” you loved me too ? .. ” . Poti iubi doua persoane in acelasi timp ?! gatsby&daisy

Tin minte ca ma enervase o replica a lui Tom Buchanan catre Gatsby .. Spunea ceva de genu` ..”we were born different. It`s on our blood ” . ” Altfel ? Da` ce voi iesiti pe gura ? ” , atat am putut gandi atunci, si pe moment imi venea sa-l strang de gat. Eu una apreciez mai mult un om care a muncit pentru a-si face o avere, decat unul care s-a nascut in puf, nu a muncit o zi in viata lui, dar in schimb, banii curg garla.

Iar a doua intrebare intrebatoare, de ce la inmormantarea lui Gatsby nu a venit nimeni ? Din miile de oameni prezenti la petrecerile lui, dintre partenerii sai de afaceri, unul singur nu a venit. Doar fotografii ziarelor de scandal, doar ei erau prezenti , si numai pentru a avea poza in exclusivitate cu cel care si-a omorat amanta.  Doar Nick  a fost singurul care l-a aparat si a fost alaturi de el .

La sfarsitul filmului, nu s-a grabit nimeni sa plece din sala. Eram inca sub influenta evenimentelor, inca asteptam sa mai urmeze ceva, poate chiar sa o dea putin in fantezie, si sa invie Gatsby, nu stiu.. In orice caz, nu pot reda eu in cuvinte cat de superb e filmul.  Poate doar sa ma apuc sa scriu cateva pagini bune, si tot nu va fi indeajuns . Dar ideea cu prietenii de ocazie care la greu te uita, a fost ilustrata cum nu se poate mai bine. In opinia mea, e filmul secolului si ar fi pacat sa nu castige cateva premii .

2 Comments Add yours

  1. ilikeitcomplicated says:

    sincer si eu am avut aceeasi reticenta vis a vis de Leonardo Di Caprio din cauza mediatizarii excesive a Titanicului si a fenomenului “waaaaa Di Caprio waaaaa” si toate fetele ude numai vazand poza lui. Apoi cand a inceput sa faca filme mai serioase in care sa-si afiseze talentul actoricesc si nu doar fata de Barbi-boy, mi-am schimbat parerea. Pana la urma cred ca Titanicul i-a facut mai mult rau decat bine la imaginea publica, dar a reusit sa dreaga busuiocul mai tarziu 🙂 Voi reveni asupra articolului dupa ce vad filmul, i dont wanna spoil it 😉

    1. wildrosec says:

      Bineinteles. Astept si parerea ta asupra filmului 😀
      Eu una, sunt topita dupa Gatsby . Sau de fapt, dupa DiCaprio in rolul lui Gatsby. Si desi e un personaj masculin, ma regasesc in felul sau de a fi. Si nus unt sigura daca e chiar atat de bine

Leave a Reply

